Orders sneller verwerken? Zo doe je het
Nog op zoek naar manieren om je orderverwerking te optimaliseren? Dan heb je geluk, want bij Ladoc helpen we je graag. Tijd is geld als het gaat om je bedrijf en het loont dan ook de moeite om vooral de logistiek van je onderneming te verbeteren. Lees verder voor de beste tips.
1. Investeer in een goede printer
Bij het verwerken van orders denk je misschien in de eerste plaats aan het daadwerkelijk verpakken en versturen van je bestellingen, maar onderschat ook het gebruik van kwalitatief hoogwaardige apparatuur niet. Zoals een labelprinter, waarmee je etiketten drukt die op je pakjes komen te zitten en het verzendproces vlotter doet verlopen.
Dankzij een professionele printer van merken als Zebra, Toshiba en Sato print je een groot volume labels in korte tijd, waardoor je heel wat tijd en kopzorgen bespaart. Ook zijn er heel wat mogelijkheden voor elk printtechniek (zoals direct thermal en thermal transfer) en voor elke sector: van de medische branche tot de industrie en meer.
2. Snelle verpakkingen zijn een must
Snel verpakken is misschien wel de basis voor een goede workflow in je logistiek, maar vaak zit de tijdwinst in de details. Hoe efficiënter het hele proces verloopt, hoe meer tijd en energie er over is voor andere belangrijke taken.
Een goed voorbeeld van snelle verpakkingen zijn verzendenveloppen, die perfect dienen voor het versturen van textiel, maar ook gevoelige producten zoals smartphones. Vooral als de afstand tussen jouw bedrijf en de klant niet al te groot is, is dit een goedkope en veilige oplossing. Dat komt doordat:
- Enveloppen niet opgezet moeten worden en direct klaar zijn voor gebruik.
- Enveloppen weinig plaats innemen en daardoor sneller te hanteren en goedkoper te vervoeren zijn.
Nog een onmisbare verpakking voor een snellere workflow? Speedboxen, ook wel autolockdozen genoemd. Dit type doos sluit vanzelf aan de bodem als je hem uitvouwt, waardoor je hem tot drie keer zo snel opzet als een gewone vouwdoos – en dat is veel tijd gespaard.
3. Je inpaktafel is waar het allemaal gebeurt
Een goede organisatie is belangrijk op grote schaal, maar neem ook gerust eens je inpaktafel onder de loep. Misschien kan er nog wat verbeterd worden aan de lay-out of de volgorde van de handelingen bij het inpakken van bestellingen? Daarbij is het aangeraden om te investeren in ergonomische oplossingen, zodat de verpakker niet alleen sneller, maar ook comfortabeler werkt. Denk maar aan een ergonomische stoel.
4. Verlies geen tijd aan dozen sluiten
Het opzetten van dozen neemt, zoals we al hebben gezien, relatief veel tijd in beslag, maar hetzelfde geldt voor het sluiten. Deze stap van het proces moet niet alleen snel, maar ook zorgvuldig gebeuren. Anders is het risico op schade tijdens transport veel groter. Je kunt heel wat tijd besparen bij het sluiten van je dozen met deze hulpmiddelen:
- Verpakkingen met sluitstrip, zodat je geen tape hoeft aan te brengen op elke afzonderlijke doos. Er bestaan trouwens ook dozen met een extra sluitstrip, zodat klanten een bestelling al even gemakkelijk terug kunnen opsturen.
- Een tape dispenser, voor als je dan toch gebruik maakt van afplaktape. Dit apparaatje ligt gemakkelijk in de hand en bespaart je kostbare seconden tijdens het dichtplakken van pakjes.
5. Goed opvul- en omsnoermateriaal is geen detail
Helemaal geen opvulmateriaal gebruiken voor je bestellingen lijkt op het eerste zicht een verleidelijke oplossing om zowel tijd als geld te besparen, maar we raden aan om het toch te doen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ook deze stap niet kunt optimaliseren. Vind de perfecte balans tussen efficiëntie en veiligheid met deze hulpmiddelen en apparatuur:
- Een houder voor palletfolie. Met een overzichtelijke, stevige palletfoliehouder is het gemakkelijk om de benodigde hoeveelheid folie voor een pallet of grote bestelling te gebruiken. Hierdoor bespaar je tijd, maar ook geld omdat je verspilling voorkomt.
- Gemakkelijk te gebruiken beschermfolie. Van luchtkussenfolie tot schuimfolie, er zijn heel wat soorten opvulmateriaal die niet alleen een uitstekende protectie bieden, maar ook heel snel aan te brengen zijn. Je vindt zelfs dispensers voor folie, waarmee je dozen in een mum van tijd omwikkeld of opvult.
- Dozen op maat. Er bestaan verschillende soorten plastic of kartonnen verpakkingen waarin je producten sneller verpakt. Denk maar aan brievenbusdoosjes, maar ook boekverpakkingen. Dergelijke dozen besparen tijd omdat je ze niet hoeft op te vullen met extra materiaal.
Houd je klanten tevreden met snel verwerkte orders
Snelheid is essentieel voor klanttevredenheid, maar het is vooral belangrijk dat je de balans vindt tussen efficiëntie en kwaliteit. Houd bovenstaande tips van Ladoc in het achterhoofd bij je orderverwerking en je zet al een stap in de goede richting.