8 Veelgemaakte verpakkingsfouten die je moet vermijden

8 Veelgemaakte verpakkingsfouten die je moet vermijden

Missen is menselijk, maar dat betekent natuurlijk niet dat je bestellingen slordig mag verpakken als (logistiek) bedrijf. De efficiëntie van je bedrijfs- en bestelproces is vooral afhankelijk van hoeveel aandacht je besteedt aan het optimaliseren van de verpakking zelf – en daarvoor geven we je hieronder graag een aantal tips. Wat zijn de tien meest voorkomende verpakkingsfouten en hoe vermijd je ze?

Welke verpakkingsfouten moet je echt vermijden?

1. Te veel tape gebruiken

Veel bedrijven gebruiken veel verpakkingstape om dozen stevig te sluiten, maar dat brengt vaak meer nadelen dan voordelen met zich mee. Vanuit financieel oogpunt is het geen slimme zet, maar het zorgt ook snel voor frustraties bij de persoon die het pakje moet openmaken. Als hij of zij daardoor ook nog eens hardhandig te werk gaat om het pak te openen en zo de inhoud beschadigt, is het natuurlijk nog erger.

2. Dozen te vaak opnieuw gebruiken

Oudere kartonnen dozen kunnen zeker nog een keer gebruikt worden, zolang hun kwaliteit nog aan de verwachtingen voldoet. Als je merkt dat je een verouderde, beschadigde doos wanhopig probeert te redden met een hoop verpakkingstape, kies dan gewoon beter een nieuwe.

3. Te grote dozen gebruiken

Een té grote doos verhoogt het risico op schade aan een bestelling, omdat producten door die extra lege ruimte sneller gaan bewegen tijdens transport. Vooral bij kwetsbare producten is dat niet bepaald wenselijk. Daarbij heb je bij een grote doos de neiging om meer opvulmateriaal te gebruiken, waardoor je ook onnodig geld verliest. Gelukkig vind je bij Ladoc uiteenlopende dozen uit golfkarton, in verschillende afmetingen.

4. Het verkeerde opvulmateriaal gebruiken

Er bestaan ongelofelijk veel verschillende soorten opvulmaterialen, zoals:

  • Noppenfolie
  • Schuimfolie
  • Papierkussentjes

Hoewel ze allemaal een gelijkaardige functie hebben, gebruik je ze toch het beste alleen waarvoor ze gemaakt zijn. Bedrijven maken vaak gebruik van één soort beschermende folie of opvulmateriaal voor alle types producten, waardoor die toch sneller krassen of andere vormen van schade oplopen.

5. Te weinig opvulmateriaal gebruiken

Misschien heb je de neiging om net wat minder opvulmateriaal te gebruiken voor een doos, gewoon om kosten te besparen? Het is verleidelijk, maar besef dan wel dat het risico op schade tijdens transport in dat geval veel groter is. Gebruik voldoende opvulling bij elke bestelling, want zo voorkom je retours door schade of ander vervelend after-sales werk.

6. De verkeerde etiketten gebruiken

Het is niet alleen belangrijk dát je etiketten gebruikt voor verzendingen, maar je moet ook altijd de juiste gebruiken. Houd hierbij vooral rekening met de koeriersdienst die je inschakelt, want PostNL hanteert een andere lay-out voor verzendlabels dan GLS. Een bonustip: scherm etiketten altijd af met een stevig hoesje, zodat ze goed leesbaar blijven!

7. Verzendzakken gebruiken voor kwetsbare producten

Verzendzakken zijn een populaire verpakking tegenwoordig, omdat ze erg gemakkelijk te gebruiken zijn en relatief weinig plaats innemen. Daarbij zijn ze vaak goed bestand tegen scheuren, lekken en ook nog eens heel gemakkelijk te hergebruiken. Zorg dus dat je er voldoende van in stock hebt, maar gebruik ze beter niet voor breekbare of kwetsbare producten. Kies in plaats daarvan voor een sterke kartonnen (post)doos, want zo voorkom je scherven en ligt ook de klanttevredenheid niet aan diggelen.

8. Documenten onzorgvuldig bijvoegen

Klanten willen hun bestelling intact ontvangen, maar het getuigt ook van professionalisme als de bijgevoegde factuur er een beetje verzorgd uitziet. Verzendformulieren, zoals facturen en transportdocumenten, steek je best eerst in een apart plastic mapje of zelfs gewoon op de bodem van de doos, onder het product zelf. Op die manier is de kans op beschadiging veel kleiner en krijgt je klant een goede eerste indruk.

Vermijd verpakkingsfouten met advies van Ladoc

De juiste verpakkingen en accessoires zijn een must als je wilt dat bestellingen tijdig, intact en vlot je klant bereiken. Houd bovenstaande veelgemaakte fouten in het achterhoofd tijdens het verpakken en neem gerust contact met ons op voor meer informatie over onze hulpmiddelen!