10 Manieren om je magazijnbeheer te optimaliseren

10 Manieren om je magazijnbeheer te optimaliseren

Het magazijn is waar het allemaal gebeurt bij logistieke bedrijven: goederen worden hier opgeslagen, gecategoriseerd, gelabeld en verstuurd. Het spreekt dus ook voor zich dat je voldoende aandacht besteed aan de inrichting van deze ruimte. Nog advies en hulp nodig? Bij Ladoc maken we het je gemakkelijker met deze 10 onmisbare tips voor een beter magazijnbeheer.

1. Verwerk gelijkaardige bestellingen samen

Als je gelijkaardige producten samen behandelt en verzendt, win je ongelofelijk veel tijd aan transport. Dat is vooral zo als je erin slaagt om die producten gelijktijdig af te halen, zelfs als ze bedoeld zijn voor verschillende ontvangers.

2. Pas de juiste logistieke strategie toe

Welke strategie je het beste kiest, hangt vooral af van de omvang van je bedrijf en het dagelijkse aantal te verwerken pakketjes:

  • Minder dan of gelijk aan 50: Als je magazijn maximaal 500 m2 groot is en er maximaal 5 personen in werken, is een vaste strategie eigenlijk niet nodig. Het is dan ook aangeraden om elke picking afzonderlijk uit te voeren en elk teamlid meerdere verantwoordelijkheden te geven.
  • Meer dan 50: Maak gebruik van een vaste structuur, groepeer de bestellingen en geef elk teamlid een vaste taak.
  • Minder dan of gelijk aan 1000: Een vaste structuur vormt de basis, maar zorg ook voor procesautomatisering, bijvoorbeeld met een WMS (warehouse management system) of een ander beheerprogramma om sommige taken van het personeel over te nemen. Daarbij helpen verpakkingsmachines ook om tijd en geld te besparen.
  • Meer dan 1000: In grote bedrijven is het geen slecht idee om een deel van de werkzaamheden aan een externe partij uit te besteden. Dat is vooral interessant tijdens de piekmomenten.

3. Gebruik verschillende zones in je magazijn

Vervolgens is het beter om je magazijn onder te verdelen in verschillende zones, met genummerde producten en vaste paden om die gemakkelijk te bereiken. Een visuele afbakeningen is essentieel, bijvoorbeeld met signalisatietape die je gemakkelijk op de vloer of muren kleeft. Maak een onderscheid tussen opslagruimtes, verzendzones, aankomstzones, buffervoorraadzones en transportzones.

4. Maak volop gebruik van cross docking

Cross docking is een logistieke methode waarbij ontvangen goederen direct voorbereid worden op verzending en dus niet lokaal worden opgeslagen. Je bespaart hiermee heel wat opslagruimte, maar maakt ook komaf met deadlines en overbodige verplaatsingen. Deze aanpak is heel populair bij bedrijven die gepersonaliseerde producten rechtstreeks ontvangen van fabrikanten.

5. Blijf tijdig op de hoogte van tekorten

Voorraadtekorten zijn een grote uitdaging voor elk bedrijf, dus hoe sneller je ervan op de hoogte bent, hoe beter. Tekorten brengen de productie- en transportketen in de war en zijn allesbehalve bevorderlijk voor de klanttevredenheid.

Ook in dit geval is automatisering een slimme zet, in samenwerking met de klantenservice en verkoopteams. Een goede methode is het versturen van een automatische e-mail die klanten op de hoogte brengt als een product dat ze willen kopen weer op voorraad is.

6. De werkomgeving optimaliseren

Een goede werkomgeving zorgt voor betere orderverwerking. Onderstaande tips helpen je op weg:

  • Gebruik etiketten om producten overzichtelijk te identificeren via bepaalde picking routes, want zo beperk je het interne transport.
  • Transportbanen, heftrucks en transpalletten maken het gemakkelijker om zware, grote pakketten veilig en snel te vervoeren.
  • Bepaalde technologische hulpmiddelen, zoals barcodescanners en labelprinters, maar ook een WMS (warehouse management system), dragen bij aan een vlotte orderverwerking en helpen fouten voorkomen.

7. Zorg dat je altijd genoeg bestsellers hebt

Zorg ervoor dat je van je bestverkochte producten altijd een extra voorraadje hebt, want die staan in voor een groot deel van je omzet. Richt desnoods een aparte voorraadruimte in voor deze producten, idealiter dicht bij de verpakkings- en verzendzone.

8. Besteed meer aandacht aan kwaliteit

Niets is een grotere afknapper voor klanten dan fout geleverde bestellingen of bestellingen waarbij veel problemen komen kijken. Investeer daarom voldoende aandacht en geld in het picken, verpakken en verzenden van je pakketjes met behulp van een barcodescanner en verpakkingen van de beste kwaliteit. Zo weet je zeker dat het product intact bij de juiste persoon terechtkomt en is de klantervaring veel beter.

9. Een automatisch verpakkingsproces is goud waard

We hebben het al een beetje aangekaart, maar vanaf een bepaald volume bestellingen is het beter om extra hulpmiddelen in te schakelen. Gebruik een verpakkingsmachine als je er meer dan vijftien per dag behandelt. Het voordeel is dat je veel gemakkelijker opvulmateriaal produceert en de juiste hoeveelheid in een doos steekt, maar ook het sluiten van pakketjes gaat met zo’n machine razendsnel.

10. Plan je orderverwerking volgens producttype

Overzicht is een must voor een vlotte logistiek, dus categoriseer producten altijd volgens hun specifieke eigenschappen:

  • Gewicht en volume: grote en zware pakken worden best behandeld met een transportmachine, maar zorg dan wel dat je wel voldoende beweegruimte hebt rond de opslagplaatsen.
  • Verse voeding en andere producten: investeer in een goed gekoelde ruimte om de houdbaarheidsdatum van verse producten te verlengen en verspilling te voorkomen.
  • Gepersonaliseerde producten: deze kan je stockeren in een aparte ruimte, aangezien ze waarschijnlijk niet langdurig in het magazijn opgeslagen worden. Gepersonaliseerde bestellingen gaan meestal rechtstreeks van de overgangszone naar de verpakkingszone en dan naar de klant.

Til je magazijnbeheer een niveau hoger, vertrouw op Ladoc

Bovenstaande tips helpen je alles uit je magazijn te halen, maar in de meeste gevallen zijn ook professionele hulpmiddelen onmisbaar. Meer weten over magazijnbeheer en hoe je je logistiek verbetert? Bij Ladoc helpen we je graag!